Sloboda volje - Lekcija 2
Izvor: Свобода воли - урок 2
Četiri faktora
Postoje četiri faktora koja utiču na
stvaranje.
Stvorenje karakterišu četiri parametra.
Bilo koje njegovo stanje - sadašnje, prošlo, buduće, bilo koji dio, bilo koje
svojstvo - proizlazi iz tih parametara i oni ih karakterišu
1. Osnova (temelj) - osnovni materijal datog stvaranja
iz kojeg je ono nastalo.
Ta nepromjenljivost je osnovno svojstvo
stvaranja, poredak njegovog razvitka. Na primjer, truljenje zrna pšenice u
zemlji izaziva pojavljivanje nove klice pšenice istog tipa - tačno onog koji je
bio i ranije. Slijedi da se ta svojstva (osnovna) ne mijenjaju. Zrno truli -
spoljna forma u potpunosti isčezava, slično kao kod našeg tijela koje se
razlaže u zemlji, ali osnova ostaje.
Osnova - to je nešto duhovno, neka sila,
koja ostaje poslije toga, kada spoljašnja forma nestane. Ona daje novi bijeg
(novi život), kao kada naša duša primorava novo tiljelo da se rodi, kako bi se obukla
u njega.
Što to znači - "naša duša primorava
novo tijelo da se rodi kako bi se obukla u njega "?
To znači da taj informacioni dio koji
ostaje nakon što je tijelo u potpunosti istrulilo - kao i informacioni dio koji
ostaje poslije punog raspadanja zrna u zemlji - to je duhovna informacija koja
nema oko sebe nikakvu materijalnu oblogu - prinuđena je da ponovo oko sebe izrodi
nekakvu spoljašnju oblogu.
To je ili Rešimot (zapis, sjećanje, duhovni gen) koji je prinuđen da radi s
Višom Svjetlošću i stvori Kli ili duša
(takođe Rešimot) koja se nije
realizovala i može se realizovati, samo ako bude obučena u tijelo. Nalazeći se
u tijelu (u spoljnim svojstvima) ona postepeno realizuje sebe prelaskom iz “Lo - Lišma", iz egoističnih želja u
altruistične (kao zrno, koje je izgubilo svoju spoljašnju oblogu i sada dobija
novu). Ta nova obloga po svojoj suštini biće ista kao i prethodna, ali će se u
njoj dogoditi sve moguće modifikacije.
Nas interesuje upravo ta spoljašnja
modifikacija u postojanom unutrašnjem informacionom dijelu. Untrašnja
informacija se ne mijenja, zato na njoj nema rada. Znam li ja što o njoj ili ne
- meni to nije važno. Ja sam dužan da znam više, kako bih ja mogao da izmijenim
spoljašnju formu: što treba uraditi da bi zrno postalo bolje, kvalitetnije, da
bi u svakoj stabljici bilo više zrna. Što treba uraditi da bi se čovjek (on će
se svejedno roditi kao čovjek) rodio mnogo duhovniji, mnogo jači, zdraviji i
tako dalje - to je ono što je meni neophodno znati.
Zato prvi informacioni podaci (osnova) -
nisu najvažniji, iako su oni osnovni, oni govore o tome šta će se roditi, ali
ne i o budućem kvalitetetu objekta.
2. Neizmijenjena svojstva osnove
Osnova (zrno u datom slučaju) nikada ne
prima formu drugih hljebnih žitarica, naprimjer ovsa, već samo prethodnu formu
koju je izgubila, to jeste formu pšenice. Moguće su određene izmjene u količini
i kvalitetu novog izdanka (mladice) koje zavise od prirodne okoline - od tla, đubriva
i sunca, međutim osnova forme je uvijek pšenica, to jeste, prethodna suština ne
trpi nikakve promjene.
Zato od osnovnih svojstava mene ništa ne
brine. Čovjek mora da dijeli i izdvoji tačno ono što je u njegovoj moći da se kvalitativno
promijeni.
Pitanje: Što je to Rešimo? To je osnova ili nepromijenjena
svojstva?
Rešimot - to je osnova sa
neizmijenjenim svojstvima. Ako mi govorimo o čovjeku, u nama je stavljeno
praktično sve: ko sam ja, sa kakvim sam se svojstvima rodio, sav moj put,
konačno svojstvo, tj. konačni oblik, koji sam ja dužan imati u Gmar Tikun - sve je to stavljeno, sve
već postoji. Jedino što zavisi od mene - jesu forme koje ću ja koristiti u
vrijeme svog razvoja dok su one poželjne za mene. Radi se o tome da mi
nepravilno tumačimo naš put. Kako ga mi ocjenjujemo? Po brzini kojom dolazimo
do cilja - brzo ili polako. Ali ne radi se o brzini, već o tome da sami imamo
želju primiti sljedeću, bližu formu Stvoritelja.
Ako ja sam učestvujem u saznanju svog
sadašnjeg pogleda, razumijem da je on loš u odnosu na Stvoritelja, ja počinjem
shvatati i to kakva je forma Stvoritelja u poređenju sa mojom, saznajam da bih
ja htio tu formu primiti, uprkos svom sadašnjem obliku.
Pritom, ja sprovodim unutrašnji istraživački
rad - takav da u meni počinju da se otkrivaju podaci o najdubljim slojevima
stvorenja, ja počinjem razumijevati zamisao Stvoritelja: "mi maaseha ikarnuha" ("iz
Tvojih dela ću Te poznati"), ja počinjem razumijevati Njegove misli -
zašto je On uradio tako - i ja počinjem ličiti na Njega.
Ne postoji samo ubrzanje puta: kao rezultat toga, stičem potpuno nova znanja,
težnje, svojstvene Stvoritelju, koje u stvari, ne mogu biti u stvaranju. Zato rad na svom putu, na svom
ustremljenju ka cilju, javlja se ne samo kao cilj za sebe - doći do kraja ili
donekle brže ići, već je to "birurim"-
razabiranje, analiza svih stanja Kli
u odnosu na svjetlost iz kojih se rađa razumijevanje Stvoritelja. Zato naši Rešimot određuju apsolutno sve i sve meni
potrebne podatke koje se nalaze u stvorenju.
Postoji Ohr (svjetlost) sa svim svojim svojstvima i postoji Kli (posuda, želja) sa svim svojim
svojstvima - tu nema šta da otkrivam. To je sve sakriveno od mene zato što sam
ja "trenje" između svjetlosti i Kli,
ja klešem savršeno nove iskre, stvaram sasvim drugi Kelim.
Kelim se naziva "otiot" (slova). Ona se pojavljuju
sa zajedničkim uticajima, slično iskrama nastalim pri sudaru dva tvrda
predmeta. Te iskre se i javljaju kao novi Kelim,
i tada kada se one zajedno sakupe postaju Partzuf
(duhovni objekat) koji stvorenje dobija pri izjednačavanju sa Stvoriteljem.
To nije početni Kli - želja za užitkom - i to nije svjetlost koja ga je ispunila. To
je kao potpuno nova kreacija koje stvorenje "Nivra" gradi iz sebe, t.j. gradi svojim naporom, svojom
analizom, osjećanjima uzajamnog dejstva između svjetlosti i Kli.
Mi izučavamo ta četiri faktora, zato što
je potrebno od njih izabrati ono što je za nas važno. I u principu, nama nisu
važna početna svojstva svjetlosti i početna svojstva Kli. Nama je važan upravo prelaz između njih, zato što na taj način
mi prodiremo u samo stvorenje (kako je Stvoritelj iz svjetlosti stvorio crnu
tačku), mi prodiremo u Njegovu zamisao.
Pitanje: U čemu je razlika osnove od
nepromenljivog svojstva?
Osnova - to je suština "maut".
Suština - to nije samo zrno pšenice ili
ovsa ili druge žitarice. Neophodno je još objasniti što znače – “nepromijenjena
svojstva".
Tako, imamo "Nivra"- tvorevina i imamo "Reshimo"- zapis, sjećanje. Razlika među njima je vrlo velika. Rešimot se svo vrijeme mijenja, Nivra ostaje stalnom. Nivra - to je dio "Racon Lekabel" (želja primiti
užitak) od Adama Harišona (Prvog
Čovjeka), od opšte duše koja je nepromenljiva i koja je dužna proći sve te
promjene kroz stepene Rešimot. Rešimot se mijenja, a taj dio je
postojan.
Ja sam deo Adam Harišon. Taj djelić u meni je nepromenljiv, on se premješta po
određenim stupnjevima razvitka koji su takođe nepromjenljivi. Moj djelić iz Adama Harišon naziva se osnovom - "Maca". Rešimot koji
se nalazi u meni kao DNK spirala, koja je takođe nepromenljiva i ja sam
obavezan da prođem kroz sve njih.
Jedino što je ovdje važno je kako ću ih
ja proći. Ja hoću da ih prođem - proći ću sa zadovoljstvom, s užitkom, zato što
pri tome ja dajem zadovoljstvo Stvoritelju. To su moji parametri koji se mijenjaju.
No moja iskonska želja (odakle sam ja) i sav moj put sam po sebi - oni su
nepromjenljivi. To jeste, ja mijenjam svoj odnos prema putu. U našem svijetu to
je slično rađanju zrna sa najboljim kvalitetom. Na primjeru zrna to može biti i
ne baš razimljivo, no na primjeru duše je razumljivo.
Pitanje: Mi govorimo o stalnoj smjeni
stanja. Kako možemo tada govoriti o korijenu duše?
Ti ne odvajaš suštinu i Rešimot od toga na koji način ta suština
i Rešimot stoje u odnosu sa
Stvoriteljem. Mi prihvatamo odnos, a ne suštinu i ne naš osnovni prvobitni
kvalitet. Mi ne govorimo o čovjeku - što o njemu da govorimo. Mi govorimo o
tvorevini, o tome što je u njoj posebno.
3. Svojstva koja se mijenjaju pod
uticajem spoljašnjih sila
Pod uticajem spoljašnjih faktora
kvalitetno se mijenja obloga biti: zrno ostaje zrno, no njegova spoljašnja
forma se mijenja i zavisi od okružujuće sredine. Dopunski spoljašnji faktori
sjedinjuje se sa suštinom i zajedno sa njom daju novi kvalitet na račun uticaja
spoljašnje sredine. To može biti sunce, zemlja, đubrivo, vlaga, kiša - u odnosu
na zrno. Ili društvo, grupa, knjige, učitelj - u odnosu na čovjeka.
Riječ je o tome kojim načinom možemo
bilo što izmijeniti. Ništa ne treba mijenjati ni u prvobitnim, iskonskim
željama (mojem korijenu, mojem djeliću u Adamu
Harišonu), ni u putu koji sam ja obavezan proći od mojeg sadašnjeg stanja
do konačnog stanja: sve nivoe po kojima se duša spustila odozgo - dole. Ne
govori se o tome kako sam ja dužan podići nju po tačno istoj "stazici"
odozdo - gore, već o mom kvalitetnom odnosu sa tim kako se ja razvijam.
Pod uticajem društva, knjige, učitelja
moj put može biti izvršen kroz veliku svesnost s velikim razumijevanjem,
žudnjom, željom. Zahvaljujući tome ja privlačim najkvalitetnije forme.
I tako je na svakom nivou. Tada se
pojavljuje drugo pitanje: mogu li se podići sa nivoa na nivo u
"nekvalitetnom" vidu? Ili je postignut kvalitet na 50% ili na 80%?
Ili sam ja obavezan da ostanem na svakom nivo do tada, dok sebe kvalitetno
ne dovedem u odnosu na knjigu, učitelja, grupu do njihove maksimalne upotrebe i
samo tada se mogu podići? Da li sam ja dužan dostići 100% kvaliteta na nižem nivou
da bi se podigao na viši?
Nije stvar u tome kakvu formu ja mogu da
uzmem: kvalitetnu ili ne sasvim - ja uvijek primam kvalitetnu. A u čemu je onda
stvar? U tome pri kakvom - velikom ili malom - naporu ja dolazim do kvalitetne
forme, do koje ću ja doći htio to ili ne.
Znači, taj factor je vrijeme? Ili moj
sopstveni napor uprkos bilo kakvim unutrašnjim svojstvima (na primjer
lijenost), ili smetnje koje Stvoritelj stvara u meni da bi ja uložio napor? Zašto
sam ja, zapravo dužan uložiti napor, da bi odredio taj kvalitet? Sloboda volje
je u tome, da se temeljno izanalizira gdje sam ja tačno dužan usmjeriti svoj
napor da bi podigao kvalitet. Ako treba da dovedem sebe "do pune
kondicije" - dovešću.
Stvar je u tome da maksimalno efektivno
iskoristim podatke spoljne okoline, da ih privučem k sebi uprkos egoizmu,
lenjosti i slično, da maksimalno izaberem, upijam od svih njih (kako piše Baal HaSulam
- sunce, vlagu, đubrivo i tako dalje), da maksimalno učestvujem u njenom
kvalitativnom razvitku.
Na koji način se to radi? To se dostiže
zahvaljujući četvrtom faktoru (treći faktor je vezan sa četvrtim).
4. Promjene spoljašnjih sila
Čovjeku je neophodno okruženje koje se
razvija i stalno utiče na njegov razvitak. A čovjek se razvija, utiče na
okolinu, pobuđuje njen rast i ona zauzvrat opet podiže čovjeka. Na taj način
čovjek i njegova sredina rastu paralelno. Treba obratiti pažnju ne samo na svoj
rast i uticaj okoline, nego i pozabaviti se time da okolina stalno raste zato
što se ja hranim od nje i zahvaljujući njoj svaki put stvaram unutar sebe novu
kvalitetnu formu.
Sa ta četiri faktora određuje se stanje
svakoga stvorenja. Pa čak i ako čovjek provede jedan dan u istraživanjima,
ništa ne može promijeniti ili dodati bilo šta onome što je njemu dato iz ova
četiri faktora.
I bez obzira koliko smo aktivni, šta god
mislili, što god mi radili, što god dobijali - sve se svodi samo u okviru ta
četiri faktora. I bilo koje dodavanje koje samo mi možemo naći, biće samo na
količini koju ćemo odrediti sa višim ili manjim stepenom razuma, dok ovdje apsolutno
nema ništa kvalitetno da se doda. Jer ti faktori prisilno određuju naš
karakter, formu mišljenja i zaključke.
I tako:
1. Čovjek ne može izmijeniti svoju suštinu;
2. Čovjek ne može promijeniti zakone po
kojima se mijenja njegova suština (to jeste hronologija Reshimot);
3. Čovjek ne može izmijeniti zakone promena
svojih unutrašnjih svojstava u zavisnosti od spoljašnjih uticaja (sredina djeluje
na njega na određeni način i on sam ne može izmijeniti svoju povezanost sa
sredinom);
4. Čovjek može promijeniti okolinu od
koje on u potpunosti zavisi.
To se može shvatiti ovako: mi smo
stvoreni s određenim Rešimo, unutar
njega nalaze se svi ostali Rešimot
koje smo mi dužni realizovati do našeg Gmar
Tikuna (Potpunog Ispravljanja). Ni
sam moj Rešimo, ni želje koje se
odnose na njega, niti sve ostale Rešimot,
ja ne mogu izmijeniti. Ja se nalazim u čvrstoj vezi sa ostalim dušama. One
utiču na mene i ja nekim načinom utičem na njih. Ta veza među svima nama ili
data veza u našem svijetu između čovjeka i spoljnih okolnostim, nju čovjek ne
može promijeniti. Bude li sunca, vjetra, kiše ili grada - zrno na to ne može
uticati. A čovjek ne može izmijeniti odnos sebe i okoline - on se nalazi unutar
nje. On može izmijeniti samo to da on izabere kako će doživjeti sredinu oko
sebe.
Ako čovjek može u sadašnjosti uticati na
okružujuću sredinu, on time opredeljuje svoje buduće stanje.
Sadašnje stanje čovjek nikada ne
opredeljuje, samo buduće. Na taj naćin, nikada ne treba misliti o tome, šta će
se sa mnom desiti, zato što je to već zadano, to se već realizuje - znači ja sam
uvijek dužan misliti o sledećem trenutku.
Jedino na šta može uticati okružujuća
sredina - je na količinu i kvalitet, to jeste na tempo i kvalitet toga puta
koji čovjek prolazi: prolazi li ga on u strahu, u patnji, s bolom, u
hiljadugodišnjim krvavim ratovima ili ga on prolazi spokojno, komforno, tako
što sam strijemi ka cilju. Ovdje treba shvatiti, da se ne radi o tome, da bi
prošao put spokojno, komforno bez patnji. Pod mirom se ima u vidu mir koji je u
Stvoritelju, a pod komforom se ima u vidu svojstvo davanja koje je u svjetlosti.
Zato kabalisti pozivaju da se otvaraju
centri za izučavanje, objašnjavanje tih zakona, kako bi formirali grupe -
neophodno okruženje za one koji žele dostići Cilj stvaranja. Jedino mjesto
ulaganja napora čovjeka - to je grupa i njegova veza sa njom. Tu
takođe ima ograničenje, zato što se kabalistička grupa razvija po svom
principiu i po svojim zakonima, po svojim Rešimot.
I ne treba mijenjati toliko samu grupu, koliko svoj odnos prema njoj i to što
ti upijaš od nje - toliko je u čovjekovoj moći.
Pitanje: Ako je jedina mogućnost
podizanje čovjeka - promjena okružujuće sredine oko sebe...
Ne promjena okružujuće sredine oko sebe,
nego promjena svog odnosa sa okružujućom sredinom. To je tačno.
Produžetak pitanja: A, ako u grupi ne ulažu
svi dovoljno napora?
O tome Baal HaSulam jednostavno kaže:
"Onaj koji ne investira u društvo, taj šteti društvu". On govori da
lopova odmah treba izolovati od društva - mi razumijemo da je on štetan, a ako
čovjek ništa ne daje društvu - mi ne razumijemo da je on štetan. A radi se o
tome da ti ne daješ društvu, ne učestvuješ u njegovom radu – i to je isto
krađa.
U kabalističkoj grupi ne treba da bude
tako. Pasivan čovjek u grupi - to je čovjek koji donosi grupi štetu. Ili je stoprocentno
učešće (stoprocentno - u odnosu, jer se mi svi nalazimo u nekom procesu, pa je
to učešće potrebno biti maksimalno, koliko je čovjek sposoban) ili nije potrebno
da je u grupi. Idealno je samo tako.
Grupa može da prihvati prisutstvo
čovjeka neko vrijeme, ako on još nije sve razumio i nalazi se u njoj kao učenik
- u tom slučaju on nije štetan. On pokušava da nauči, samo još ne vidi i ne
razumije. Ali ako on već vidi, razumije i ne uključuje se u grupu, tada njemu tu
nema mjesta jer on šteti svima. To je balast, i ne samo balast - već neko ko
vuče sve dolje i ne daje da se prođe Mahsom.
To je stvarno tačno. Pasivnih ne treba da bude, negativnih - pogotovo, samo
pozitivni.
Pitanje: Gdje je ovdje sloboda
izbora?
Ovdje nema slobode izbora. Ako sam se ja
rodio kao osoba koja još strijemi ka novcu, ja ću se naći među biznismenima,
ako stremim vlasti - među političarima. To ja ne opredeljujem.
Zato ljudi koji se nalaze na prethodnim nivoima
razvitka, ni u kom slučaju ne treba da budu uvučeni u grupu, jer kada se među
ljudima koji dolaze pokažu oni koji hoće vlast, slavu, hoće da budu veliki lideri,
to dovodi do problema... Ovo su još uvek prethodni Reshimot, daleko od neophodnih. Sa njima jednostavno ne treba
raditi.
Naravno, čovjek uvijek traži sredinu u
kojoj on može sebe da realizuje - to dolazi instiktivno. To je kao kad naelektrisanje
u električnom polju nalazi tačku ravnoteže ili željezo u magnetnom polju - sve
teži ka svojoj ravnoteži, ka sličnosti. Jedinstveni zakon koji postoji u
cijeloj prirodi - to je zakon sličnosti. Tako i mi strijemimo ka tom mjestu sa
kojim smo maksimalno slični. Naša unutrašnja egoistična želja nalazi to mjesto
gdje može biti maksimalno njegovana, maksimalno napunjena. Tako nas naš egoizam
polako vodi.
Pitanje: A ako se čovjek nalazi u grupi
koja bi nekako da strijemi ka duhovnom, a on stvarno strijemi ka nečemu
drugome?
Ljudi se još nalaze na nekoj prethodnoj
etapi - oni se ne kreću naprijed, njima je dovoljno biti u nekakvoj blizini sa
kabalom, nečemu duhovnom, međutim, u njima nema još unutrašnjeg napora, potrebe
za podizanjem. To jeste oni ne osjećaju poimanje zla ili osjećaju, ali ne u
dovoljnom stepenu da bi ga počeli ispravljati ili ne osjećaju patnju od toga
što se nalaze u takvom stanju.
Patnja postoji uvijek. Važno je da
čovjek da prednost: patnji od ljubavi ili drugim patnjama? To jeste da li je on
spreman patiti za to da bi dostigao cilj? Recimo, ja se nalazim u takvoj grupi
u kojoj još nema jasnog cilja pred njom. Gledajući na njene članove, ja mogu
vidjeti sa kime ću ja biti sjutra. Ja neću biti niko drugi, ja ću biti tačno
takav kakvi su oni. Danas ja još nijesam takav, danas je meni još uvek data
mogućnost vidjeti sebe i njih sa strane i ocijeniti: "hoću li ja biti
takav, kao oni?" Sjutra, ja već neću imati takav izbor.
Sjutra, ja dobijam od njih ocjenu
važnosti cilja, važnosti njihovih stanja i slažem se sa njima. Oni meni
objašnjavaju da je spokojstvo važno, da je potrebno raditi na sebi, porodici,
karijeri, da je bolje živjeti malo sjevernije od Izraela i naći se u mirnijem
društvu, nego ovdje (teror i drugo), da je komfornije u Kanadi ili Rusiji, itd.
Oni mi objašnjavaju bilo šta: glavno je, da ću ja uzeti sve njihove misli i one
će postati moje. Ja se nikada od toga neću odvojiti.
Ti možeš pitati: "Ali Rešimo - to u meni postoji?"
Postoji, no taj Rešimo prima takvu
spoljnu oblogu kao što je i kod njih. To je slično tome, kao ako bi zrno koje
se nalazi u zemlji ostalo bez vlage, sunca, đubriva - šta će iz njega iznići. To
sigurno nije ono što je trebalo biti, to jeste ono postoji u nekom obliku ali ne
dostiže cij.
Nema nijednog drugog puta sem stalnog
rada na poboljšanju spoljne sredine oko sebe, jer sjutra ćeš ti biti takav
kakva je sredina. To generalno ne zavisi od grupe, nego od toga na koji način ti
možeš biti njom impresioniran - ako se ona podiže. No grupa je dužna učiniti
nešto, ona je dužna da se kreće naprijed i već tada mjera tvoje
impresioniranosti je mjera toga što ti od nje uzimaš. Zavisi od tebe. Međutim
ta zavisnost izražena je ne u tome kako uzeti za sebe, već u tome koliko
ti ulažeš u grupu - u toj mjeri i ona utiče na tebe.
Tako proizlazi da ako se grupa kreće
naprijed znači da u njoj ima pozitivnog potencijala. Koliko ti možeš upiti u
sebe tog pozitivnog potencijala zavisi od toga koliko ti učestvuješ u tim
kretanjima. Ali ako se grupa praktično ne kreće ili umjesto ispravljanja sebe
ona ima druge prioritete, tada nemamo o čemu govoriti.
Na žalost, postoje grupe koje su primile
sasvim drugi cilj: jednostavno se dobro osjećam. Na primjer: ja hoću da
osjećam, da sam pametniji svakim danom. Taj cilj može biti dobar za egoizam, ali
on nije duhovni.
Duhovni cilj - to je ispravljanje u
sličnosti sa Stvoriteljem, ispravljanje ka davanju: ja hoću da sebe osjećam
svaki dan, svaki momenat sve više davajućim. To je pravilno tumačenje duhovnog.
Netačno je kada se kaže da grupa može mirno da se nalazi u tom stanju u kakvom
se ona nalazi.
Iz ovog pasusa Baal HaSulama očigledno je
da ne može biti nikakvog drugog sredstva za rast osim okruženja, grupe, koja je
usmjerena ka ispravljanju. U toj mjeri u kojoj svi ostali koji me okružuju
osjećaju sebe isprljanim, nepravilnim, nalazeći se u procesu svjesnosti zla - u
toj mjeri u kojoj grupa želi da se ispravi - u toj mjeri ja mogu od nje dobiti
takođe stremljenje ka ispravljanju.
Ako oni žele "lebdeti u
oblacima", boraviti u iluziji letenja, u meditaciji - to takođe sjutra
hoću i ja, ja ću sebe time umiriti. U tom slučaju treba pobjeći od te grupe.
Ti si dužan tražiti grupu koja ti
obezbeđuje bolje sjutra, takvu, kakvu ti želiš da vidiš. To se radi veoma
jednostavno. Ja gledam na one na koje želim da ličim: o, oni su tako
učeni, takvi specijalisti, tako pametni! Ako ja hoću da budem kao oni, moram
ući u njihovo društvo. Ako ja hoću da budem kao umjetnik ili slikar - ja ću ući
u društvo umjetnika i slikara. Ne možeš ništa, takav je poredak i u našem
svijetu.
U duhovnom svijetu to je još više
izraženo. Jer u našem svijetu mi hoćemo da vidimo cilj: mi vidimo šta znači
biti profesor, šta znači biti umjetnik, a u duhovnom ti ništa ne vidiš - sve to
tebi daje grupa. I ako se grupa ne kreće bar malo u tom pravcu, ti čak osjećaš
kako ona tebe odvlači. Mi to vidimo po onim ljudima koji prelaze iz jedne u drugu
grupu. I tu ništa ne možeš da uradiš. Stvoritelj dovodi čovjeka na ispravno
mjesto i pokazuje mu ispravan smjer. A dalje, kako se govori u "Predgovoru
TES-a", ostavlja ga i čovjek je dužan da nastavi sam.
U člancima koje izučavamo objašnjeno nam
je kako je čovjek dužan da produži svoj put što će biti njegova sloboda volje -
sloboda od sebe samoga, mogućnost da uzme učešće u svom kretanju ka cilju.
Upravo to slobodno učeše gradi njegov pun Parzuf.
Kod nas, za razliku od pšenice, ništa ne
ostaje ni od naše prve želje u Adam Harišon,
ni od naših Rešimot - sve to nam nije
potrebno. Mi, nad nama, u Ohr Hozer
(odbijajuća svjetlost), gradimo svoj novi Parzuf.
Na taj način vrlo mali napor i ova vrlo uska mogućnost slobode volje - mali
otvor sa iglenim ušima - zapravo nam otkriva ulaz u viši svijet.
Pitanje: Vi ste rekli da je to pravilo
- kada čovjek misli o sledećem stepenu grupe. Kako dovesti prijatelja do toga?
Sa jedne strane smo dužni baviti se time
kako bi svako slijedeće stanje grupe bilo više, jače od današnjeg zato što je
samo to garancija da se ja izmijenim na bolje. Ja na samog sebe ne mogu
uticati. Samo ako forsiram grupu da bude bolja, onda ću sjutra i ja biti bolji
(sjutra - ima se u vidu sledeći put, kada grupa na mene djeluje).
Znači, sa jedne strane dužni smo zatražiti
od svakoga, i od grupe u globalu, da budu bolji, efektivniji u stremljenju ka
cilju, što je biti sličan Stvoritelju i svjestan svoga zla. Sa druge strane,
napisano je da je svaki čovjek dužan opravdati prijatelja čak i ako mu se kaže
da on nedovoljno učestvuje u radu i radi pogrešno, svejedno, dužan je pokušati
opravdati ga. Rečeno je: "Ne osuđuj svog prijatelja, dokle god se ti ne
nalaziš na njegovom mjestu" i ima još mnogo drugih sličnih instrukcija.
Kako uskladiti te dvije stvari?
Ja ne mogu, gledajući na današnje stanje
svakoga prijatelja, vidjeti, vagati, govoriti o tome, koliko on ulaže u grupu
(ili ne), zato što je on za mene sakriven. Od mene je sakriveno njegovo
sadašnje stanje. Može biti da on ulaže ogroman napor, no spolja se pokazuje, da
poluspava na lekcijama i jedva se kreće.
Ja ne mogu u svakom konkretnom momentu
tačno izmjeriti njegovo unutrašnje stanje i reći o tome. Problem je u tome što,
postoje ljudi po prirodi bistriji i energičniji i postoje lenjivi (o tome se
govori i u drugim člancima), jedni dobijaju ozbiljne udare u jednom momentu,
drugi - u drugom momentu i ti udari su različiti po kvalitetu.
Ja ne mogu vidjeti drugoga, svaki
prijatelj za mene je - savršeno sakriveni objekat. Zato sam ja dužan od početka
primiti cijelu grupu kao apsolutno idealnu u stremljenju ka cilju i u
realizaciji svakoga momenta svojeg postojanja. Na taj način ona utiče na mene
idealno i sada sve zavisi samo od moje osjetljivosti: koliko ja mogu primiti od
njih energije kretanja koja u prvom redu zavisi od toga koliko ću ja sebe
uložiti u njih da bi se spojio sa njima i uzeo od njih duhovno i kretanje ka naprijed.
Proizlazi da ja jednostavno nisam dužan
sprovoditi u odnosu na grupu "bikoret"
(provjera), upućivati nikakvu kritiku - niti u odnosu na bilo koga od članova
grupe, niti u odnosu na grupu u cjelini, već samo u odnosu na sebe. Mi tako i
govorimo da je čovjek svojim ponašanjem dužan pokazati svim ostalima primjer i
to treba da deluje na ostale kako oni ne bi postupali drugačije.
No, sa druge strane postoji još jedna
zabrana, koja je suprotna i koja govori o tome da je čovjek dužan da sakriva
svoje nadahnuće tako što manje govori o odnosu prema duhovnom i cilju.
Kako onda postupati? Najpogodnije je postupati
tako da oduševiš ostale. Nema nikakve koristi u kritici i u kazni - to je poslednje
što može biti, ona je potrebna samo za to da bi se čovjek razdrmao, a zatim ga treba
ozariti primjerom. To je ono što je svo vrijeme govorio Rabaš: “Nema nikakvog
drugog pozitivnog uticaja na stranca, na dijete ili na prijatelja, sem
primjera". Kada ti hoćeš da ga oduševiš, ti si u odnosu na njega kao
odrastao, a on - kao dijete.
Znači rad društvenih lidera u grupi mora
se svesti na to da se u grupi pojave ljudi koji daju primjer, ili mala grupa
unutar velike koja bi oduševljavala sve ostale svojim primjerom - ne
prisiljavati, a očarati. I tada, u procesu učenja ispunjavajući instrukcije
kabalista, procjenujući sve mogućnosti promjena u grupi, odlučijući šta treba
da bude sjutra, svaki od njenih članova prima odgovarajuće od grupe njene
promjene i mijenja se sam.
Prema tome, rad se vjerovatno sastoji u
proučavanju onoga što treba da se promeni u sebi i u grupi, u skladu sa onim
što preporučuju kabalisti. Mi smo dužni odabrati grupu koja želi i može da to realizuje.
Pri čemu se realizacija ne sastoji u željama nego u mehaničkim akcijama zato
što mi to još ne želimo - mi smo samo pročitali i razumjeli kakvim želimo da
budemo.
Mehanički, a ne po volji, mi sada
počinjemo realizaciju malom grupom. Važnošću svojih akcija mi nosimo veliku
grupu. Zahvaljujuci tome, cela grupa se uključuje u rad, svako unutar sebe
dobija podstrek za promjene.
Sam sebe - svoje želje - ja ne mogu da
promijenim. Da uključim u sebe nove želje, nova ispravljanja mogu samo iz želja
drugih: jer oni mi nameću modu, svako uslovljavanje, tip ponašanja i drugo - i
ako sa njihove strane ovo može biti obmana.
Recimo, grupa se dogovara o ispunjavanju
neke akcije: sa sjutrašnjim danom početi puštati kosu ili nositi nekakav
karakterističan znak. Takva akcija je neozbiljna, ali grupu iznenada čini
važnom i svi počinju da se odnose prema tome sa svom ozbiljnošću. Vi vidite da
čovjek koji je došao kod nas ili onaj koji to ranije nije htio da radi - sada
hoće. Svi tako rade.
Vidimo kako se to dešava u narodu, masa
primorava svakoga da primi njene standarde i čovjek ne može da pobegne od toga.
Kod nas to može biti čist dogovor: svi ćemo zajedno da varamo jedan
drugoga, a ta laž će postati istina - mi nju želimo. Tako se i dešava, takav je
mehanizam uvođenja nove mode u svakoj sferi života. Kome, reklo bi se, to
treba? A ispada da su ljudi spremni na sve zarad toga.
Stoga, naše akcije su dužne biti
sledeće: u početku tražimo u kabalističkim tekstovima i u savjetima kabalista
teorijsku bazu za to što nam je neophodno za kretanje naprijed, zatim mala
grupa koja to realizuje kao primjer za veliku grupu, koja je obavezna sve
to realizovati na sebi. I tada, ovo dolazi svakom od nas, sad već kao naša
želja. Ovdje nema ništa protivprirodno i čovjek se iznenada ustremljuje ka ovim
vrijednostima koje su mu se ranije činile nedostupnim, duhovnim, koje ranije on
nikada nije mogao poželjeti. Zato Baal HaSulam piše, da je prelaz iz egoizma u
altruizam - psihološki: zavisi samo od moje okoline.
Pitanje: Vi ste rekli da ako čovjek
razumije, vidi i ne uključuje se, tada on šteti. Kako je to moguće, da on vidi,
razumije i ne uključuje se?
Mi izučavamo želje nultog, prvog, drugog,
trećeg i četvrtog nivoa aviuta. U zavisnosti od toga koliko se čovjek optereti
u svakoj od želja toliko će one tražiti svoju realizaciju.
Ja mogu da znam da je pušenje štetno, no
sve jedno ja pušim. Ja znam da ću biti kažnjen tamo za neki postupak, no sve
jedno ja ga izvršavam. To jeste želja nije još dostigla svoje zadnje značenje
da bi realizovala svoje zlo. Svi se mi nalazimo u nekakvim željama - u njihovim
međustanjima, u početnom stanju ili u konačnom. Sve se u nama mijenja. I zato,
prirodno je da čovjek može ubrzati svoj razvitak pod uticajem grupe - i tačno u
tim željama, tačno u tom smjeru koje mu grupa diktira.
Sloboda izbora
Mi ne određujemo svoju osnovu - ko smo,
gdje i u kakvim ćemo se uslovima roditi - ali mi možemo uticati na tri
prva faktora pri izboru svog okruženja što su prijatelji, knjige, učitelj. A
poslije izbora okoline, naše buduće stanje je već opredijeljeno time koliko je nama
ta sredina sposobna da dậ. Baal HaSulam piše u članku "Sloboda
volje":
"I ako čovjek to ne uradi, a bude
spreman da ode u bilo koju slučajnu sredinu i čita bilo koju slučajnu knjigu, tada
pada u loše okruženje ili će provoditi vrijeme čitanjem beskorisnih knjiga
(njih je više i one su mnogo prijatnije), a za rezultat obavezno dobija loše
obrazovanje, što dovodi do grijeha i zločina. I naravno, kazna patnje nije za
loše misli i dijela u kojima on nema izbora, nego za to što nije izabrao dobru
okolinu, a tu sigurno postoji izbor."
Čovjek je dužan da razumije zašto njega
kažnjavaju, inače unutar njega neće se pojaviti pravilan odnos - zašto je meni
tako. Ako je on ukrao i njega su kaznili za to što je ukrao, tu koristi nema.
Mi vidimo da zatvor ništa ne daje. On se ne ispravlja, zato što čovjek ne
povezuje akciju sa njenim korijenom - otkuda je ona došla. Genetičari vjeruju
da je to takav gen koji stvara u čovjeku predispoziciju da krade, ali taj gen bi
se mogao razviti i drugačije ako bi se čovjek nalazio u drugom okruženju.
Danas, mi opravdavamo lopova: svi kradu,
šta tu ima. Zašto ga mi opravdavamo? Zato što naše društvo je takvo, što se u njemu
svi Reshimot, svi geni razvijaju u pogrešnu
stranu. Ali to ne znači da su oni dužni da se razvijaju u tu stranu. Ti geni -
predispozicije ka krađi, ka narkomaniji, ka nasilju - zapravo postoje. U
čovjeku postoji sve, ali ono se može razvijati drugačije ako bi bilo drugačije društvo.
Ali ko će promijeniti društvo? Vlada? Uopšte, kome to treba?
Mi čak i ne predpostavljamo ko to može
uraditi i zato smo saglasni sa svime i zato primenjujemo norme. Zakon smanjuje
plan: možeš krasti, pušiti narkotike i tako dalje. Ne treba suditi čovjeku zato
što u njemu postoji želja. Ta želja data mu je odozgo od Stvoritelja. Mi se sastojimo
samo od negativnih želja i ni jedna pozitivna želja u nama ne postoji.
Stvoritelj nije stvorio ništa dobro, samo loše - stvorio je egoizam. Ali od nas
zavisi izbor takve okoline koja bi sve te podatke realizovala pravilno.
Zato, konačno, ne treba kažnjavati
čovjeka za njegove gene, treba ga kazniti zato što je on izabrao nepravilno
okruženje i kao rezultat toga gen se razvio nepravilno.
"Zato ulažući napor u svoj život i
svaki put birajući bolju sredinu udostojen si uspjeha ne za dobre misli koje se
pojavljuju u čovjeku proizvoljno, nego za marljivi izbor boljeg okruženja svaki
put." (Baal HaSulam "Sloboda volje"). Mi dobijamo nagradu
ne za rezultat nego za to koliko napora mi ulažemo, birajući dobru okolinu. To
je naša nagrada. Svaki put, birajući bolju sredinu, postiže se nagrada - svoje
sledeće, naprednije, bolje stanje.
Knjiga Zohar navodi primjer o bijednom
mudracu kojem je bogataš predložio da pređe da živi kod njega. Na to je dobio
odgovor: "Ni pod kojim uslovim ja se neću preseliti u mjesto gdje nema
mudraca". "Ali, ti si najveći mudrac generacije! - povikao je
bogataš. - Ko tebe još može učiti?" I čuo je odgovor, da najveći mudrac
(ima se u vidu kabalista, već ispravljeni čovjek), ako se nađe u neukoj sredini
i sam će ubrzo postati sličan njima.
Ja sam dužan brinuti ne samo o svom
sledećem, boljem stanju: već ako se ja nalazim u odličnom, ispravljenim stanju,
okruženje me može dovesti do moje regresije. Na taj način, ne treba sve vrijeme
hraniti se, "odrastati" u jednom društvu - treba uvijek birati
društvo na stupanju višem od tebe, inače se ti spuštaš.
Zato treba postupati po poznatoj
instrukciji: “Načini sebi rava i kupi sebi prijatelja". To jeste stvori
sebi okolinu, zato što samo izbor okoline može donijeti uspjeh čovjeku. Jer
poslije toga, kada se izabere okruženje, on je predat u njihove ruke kao glina
u ruke vajara. Mi se nalazimo u zarobljeništvu egoistične prirode. Konačno izaći
iz njene vlasti, znači izaći iz osjećaja našega svijeta u viši svijet.
Ukoliko smo mi potpuno u vlasti toga
svijeta, sredstvo za izlaz iz njegove vlasti je u tome da stvorimo oko sebe - uprkos
našoj prirodnoj egoističnoj sredini (cijelo čovječanstvo) - vještačku sredinu,
grupu koja strijemi izaći iz vlasti našeg širokog egoističnog okruženja i predati
se vlasti okruženja koje se rukovodi zakonima višega svijeta. U čovjeku ne
postoje nikakve sposobnosti da uđe u viši svijet sem da se nalazi u okruženju
koje to želi i postavi sebi taj cilj kao najviši u njegovom postojanju.
Osloboditi se od uticaja egoističnog okruženja, izaći iz njega i otkriti u sebi
svojstva davanja - to je naša slobodna realizacija, a samo svojstvo davanja je
sloboda volje.
Pitanje: Ako je grupa od početka
stavila za cilj da dođe do spajanja sa Stvoriteljem, ovdje kao da nije važno
kakva je sama grupa?
A što znači "kakva je sama
grupa"? To je grupa koja teži prići ka Stvoritelju. Samo treba razumjeti
što znači "strijemiti prići ka Stvoritelju".
Stvoritelj je svojstvo davanja,
altruistično svojstvo. Ako grupa postavi sebi za cilj da dostigne altruistično
svojstvo, to jeste viši ideal grupe je altruizam, ispravljanje svakoga,
kretanje od sebe - svaki u odnosu na svog prijatelja – znači da je to ispravna
grupa, to je pravilan cilj i ona će uticati na svakog čovjeka.
Potrebno je pravilno formulisati što
znači "duhovno". Duhovno - to je svojstvo davanja. Moje kretanje ka
duhovnom označava ispravljanje moga egoizma u svojstvo davanja. Kretanje je
moguće, samo ako ja sa svakim korakom po malo ispravljam sebe. To jeste, svaki
put sam dužan da osjetim ka čemu ja težim - ka altruizmu, ka davanju, ka
ljubavi, što znači ka velikoj adheziji među prijateljima u grupi, prema njima i
njihovom većem učešću u davanju Stvoritelju. Potrebno je težiti ne prema dobrom
osjećaju, užitku - to je egoizam egoističko punjenje – već prema tome da smo našim
užitkom bliže Njemu po svojstvima davanja. Zapravo punjenje je Ohr Hozer,
to jeste davanje. To je naviši užitak koji može postojati - zato što puni
Stvoritelja.
Stoga, birajte takvu grupu, stvorite oko
sebe takvo okruženje koje će vas ozariti. Za to su potrebni sastanci, opšte
akcije, zajedničko učenje sa opštom zamisli, s opštom težnjom, za to je
jednostavno potrebno živjeti zajedno, osjećati potrebu jedan za drugoga da bi
se svi zajedno podigli u najveći kvalitet.
Ovo je veliki rad, no, kao što vidimo,
nema ništa osim stvaranja okruženja koje opredeljuje svu našu budućnost.
U članku "Sloboda volje" Baal
HaSulam nam jasno pokazuje da samo od nas zavisi gde smo mi dužni da uložimo
napor - da stvorimo za sebe pravilno okruženje. Lider je dužan da vodi grupu tako
da stvori grupu i u njoj vidi svoju realizaciju - ne u jednom ili dva učenika, već
u grupi. Ni u kom slučaju ne bi trebalo da izdvoji sebe, već je dužan vidjeti
svoje rezultate u grupi. Ako se organizuje jaka težnja grupe prema
Stvoritelju, on može otići, on više nije potreban. U tom slučaju, grupa se sama
organizuje među sobom, oni će doći postići cilj. Grupa je, zapravo, lider.
Neophodno je, naravno, u prvoj etapi prikupiti
grupu, spojiti - povezati, usmjeriti, popravljati, podržavati, ukratko grupa
opredeljuje sjutrašnje lice, sjutrašnje stanje svakog od njenih članova. Lider
- on je jednostavno kao članak, kao materijal, kao učenik koji je potreban za
to da bi pokazao što treba raditi, ali sva realizacija proizlazi u grupi i među
članovima grupe.
Хвала људима који улажу велики труд да ово приближе нама који о овоме мало знају, а и немају где да читају.
ОдговориИзбришиIzuzetno intresantno.Pravo osvezenje na nasim prostorima.Velika podrska pionirima koji ovo rade i prevode
ОдговориИзбришиprelijep tekst. ne znam, mnoge stvari koje su ovdje napisane. za mene su nove.ali prijaju
ОдговориИзбриши