петак, 15. мај 2015.

TAČKA U SRCU 8 - Mudrost kabale u kratkim crtama

MUDROST KABALE U KRATKIM CRTAMA



Stvaranje sveta

Pitanje: Kako se kabala odnosi prema protivrečnosti između stvaranja sveta pre 5770 godina i “Velikog praska”?

Veliki prasak se dogodio pre oko 14 milijardi godina. Uzrokovala ga je iskra više svetlosti koja je dotakla svoj najniži nivo – egoizam. Ova iskra je sadržavala u sebi svu materiju i energiju našeg sveta i iz nje je stvoren čitav kosmos.

Planeta Zemlja je stvorena pre oko 4,6  milijardi godina kao rezultat zgušnjavanja sunčevog sistema. Vremenom se Zemljina kora ohladila, formirala se atmosfera i život je započeo. Ništa od toga nije bilo slučajno. Sve što se događa je manifestacija informacije koja je prethodno postojala u prvobitnoj iskri svetlosti.

Nakon nežive prirode, pojavile su se biljke, zatim životinje i,na kraju, čovek. Tumačenje evolucije zasnovano na njenom spoljašnjem ispoljavanju – da vrste evoluiraju iz drugih vrsta, koje zatim evoluiraju u još više vrsta – je netačno. 

Razlog za pojavljivanje svakog detalja u prirodi je informacija koja je prvobitno ukorenjena u iskri svetlosti. Kabala objašnjava evoluciju kao proces odmotavanja delića podataka (geni), nazvanih Reshimot (sećanja).

Čovek se razvio od majmuna pre više stotina hiljada godina, kako piše ARI (Isak Luria) u Drvetu života. Međutim, samo pre 5770 godina (kako je napisano u ovoj knjizi) prva tačka u srcu je probuđena u ljudskom biću. Njegovo ime je bilo Adam, iz stiha Adame la’Elion (“Biću poput Najvišeg” Isak, 14:14). Njegovo ime je odražavalo njegovu želju da liči na Stvoritelja.

Dan kada je Adam otkrio duhovni svet zove se “dan Stvaranja”. Tada je čovečanstvo prvi put dotaklo duhovni svet i zato je to tačka od koje počinje hebrejsko računanje godina. Prema planu Stvaranja, tokom 6000 godina svi mi moramo da dostignemo nivo Stvoritelja. To će se zvati “kraj korekcije” (ljudskog ega).



Malo selo, globalni ego

Tokom istorije čovečanstva postojao je samo jedan period u kojem je mudrost kabale bila dostupna svima. Bilo je to u drevnom Vavilonu, velikom gradu koji je živeo kao malo selo, gde je svaki pojedinac mogao da utiče na živote svih drugih. Zajednica u Vavilonu bila je kao jedinstven sistem, te otuda potreba za mudrošću kabale koja uči kako primeniti zakon “Ljubi bližnjeg svoga, kao sebe sama”.

Patrijarh Abraham, rođeni Vavilonac, pozivao je javno da se ovaj zakon sprovodi, ali samo ga je nekolicina slušala. Jedino su ga oni, u kojima se tačka u srcu otkrila, sledili i koristili mudrost kabale. Izražavajući svoju najdublju želju, sebi su dali ime “Izrael” od reči Yashar El (pravo ka Bogu) što znači pravo ka kvalitetu Stvoritelja.

Svi drugi u Vavilonu bili su radije za to da se ne ujedine, već da ostanu udaljeni jedni od drugih. Rasuli su se po Zemlji i iz generacije u generaciju pratili nagone koje je ego prirodno budio u njima.

Abrahamova grupa je rasla i razvijala se do veličine naroda: naroda Izraela. Ali, pre 2000 godina ogroman ego se pojavio u nama i mi smo pali sa nivoa ljubavi za druge u neosnovanu mržnju. Izgubili smo to da osećamo život kao jedinstven sistem, sveobuhvatni osećaj ljubavi je nestao i Stvoritelj se sakrio od nas. Samo je nekolicina onih saposebnim osobinamabila privučena da otkriva Stvoritelja, da se uključi u mudrost i da je razvija iz generacije u generaciju, čekajući vreme kada će ona svima biti potrebna.

Nedavno je krug počeo da se zatvara i da se spajaju dva puta koja su se u Vavilonu razdvojila. Ponovo svet postaje malo selo i mi smo ponovo egoisti. Ali sada nema gde da se pobegne. Postali smo toliko međusobno zavisni da smo prisiljeni da sprovodimo zakon “Ljubi bližnjeg svoga, kao sebe sama”.

Mudrost kabale nas uči kako da postignemo ljubav za druge da bismo opstali. Ona je danas još jednom otkrivena svima da nas nauči kako da napredujemo u novom svetu.


Istinska kabala

Mudrost kabale bila je skrivena hiljadama godina, stvarajući plodno tlo za pojavu raznih teorija koje se tiču njene suštine. Sve su one bile netačne. Danas su studije izvorne kabale otvorene svima, bez ikakvih ograničenja ili preduslova. Ipak, važno je znati da se mudrost kabale bavi samo čovekovom ispravkom.

“Ova mudrost nije ništa više, niti manje od niza korena koji se spuštaju odozgo u obliku uzroka i posledica, po ustaljenim, utvrđenim pravilima, tkajući jedinstven, uzvišen cilj, opisan kao “otkrovenje Njegovog Božanstva Njegovim stvorenjima u ovom svetu. ...celo čovečanstvo je dužno da na kraju dođe do ovog enormnog preobražaja”.

(Baal HaSulam, “Suština mudrosti kabale”)


Merdevine do beskonačnosti

Prema mudrosti kabaleživimo u višeslojnoj stvarnosti. 

Stvarnost je podeljena na dva osnovna nivoa – naš svet i viši, skriveni svet.

Viši svet se sastoji od 125 različitih nivoa postojanja postavljenih jedan povrh drugog, poput merdevina sa 125 prečki.

U ovom momentu, mi postojimo ispod čak i najniže prečke tih merdevina. Tačka u srcu nasizaziva da se popnemo na njihovu prvu prečku.

Kada otkrijemo da postoji viša prečka, nagon da je dosegnemo i penjemo se merdevinama budiće se u nama sve dok ne stignemo na vrh merdevina.

Ova forma razvoja vodiće nas u beskonačnost.


Mudrost skrivenog

Mi istražujemo ovaj svet kroz nauku i otkrivamo ono što je skriveno od nas.

Znanje koje nauka nagomilava pomaže nam u ovom svetu. Čak iako ne znamo ništa iz našeg sopstvenog životnog iskustva, verujemo naučnicima, lekarima i drugim stručnjacima. Mada nauka još uvek nije otkrila sve o našem svetu, vremenom, sve više skrivenog biva otkriveno.

Ipak, postoji drugi deo stvarnosti, skriveni svet, viši svet koji nauka ne može da otkrije. Da bi bio u stanju da oseti taj deo stvarnosti, pojedinac mora da ispravi svoju prirodu, ego, i stekne kvalitet ljubavi i davanja. Tek tada on zaista počinje da oseća prikriveni svet i naučno ga proučava.

Različiti sistemi verovanja i religije su teorije koje se tiču skrivenog sveta (Boga) i svega što nas taj svet primorava da činimo. Ove teorije su raznolike, često kontradiktorne, i postoje upravo zato što je taj deo stvarnosti skriven od nas. Međutim, nijedna od njih ne daje praktične savete za otkrivanje skrivenog sveta (otkrivanje Boga).

Kabalisti su ljudi koji su stekli kvalitet ljubavi i davanja, kojim su postigli skriveni svet. Oni opisuju strukturu višeg sveta i nude priliku da ga otkriju svakome ko je za to zainteresovan. Od nas se ne zahteva da menjamo svoje načine života, pošto ne postoji veza između korporealnih akcija i sticanja kvaliteta ljubavi i davanja. Kabala nije verovanje u Božanstvenost, već je njeno otkrivanje. 


Gorko pitanje 

Osnovni tekst iz kojeg učimo mudrost kabale je Učenje o deset Sefirot. U ovoj knjizi Baal HaSulam tumači reči Arija (ARI, Isaac Luria), koje su ključne za razvoj duša u našoj generaciji.

Baal HaSulam počinje predgovor knjizi izlažući razne sumnje koje ljudi imaju kada je u pitanju učenje kabale. On ne upućuje direktno na te sumnje, već se radije okreće nečem drugom, pitanjima koja se odnose na smisao života:

“Zaista, ako podesimo naša srca da odgovore samo na jedno veoma poznato pitanje, siguran sam da će sva ova pitanja i sumnje nestati sa horizonta i vi ćete se zagledati u mesta na kojima su bila, kako biste se uverili da su nestala. Ovo gorko pitanje koje postavlja ceo svetje doslovce: ‘Šta je smisao mog života?

Drugim rečima, brojne su godine naših života koje su nas skupo koštale, i brojne su muke i patnje koje smo zbog njih pretrpeli kako bismo ih u potpunosti ispunili, i ko je taj ko stvarno uživa u njima? Ili, još preciznije, kome ja činim zadovoljstvo?

“It is indeed true that historians have grown weary contemplating it, and particularly in our generation. No one even wishes to consider it.

Zaista je istina da su se istoričari umorili od dubokog razmišljanja na ovu temu, a posebno oni u našoj generaciji. Niko više čak ne želi ni da je razmatra.

Ipak, pitanje ostaje gorče i žešće nego ikad. Nekada nam ono dolazi nepozvano, ključa nam um i ponižava našu potpunost i pre nego što otkrijemo varku uobičajene, bezumne plovidbe strujama života.”

(Baal HaSulam, “Uvodu u čenje o deset Sefirot“, stav 2)


Mudrost kabale
namenjena je svakome
ko ne može više da zapostavlja pitanje
o smislu života.



nastaviće se

Нема коментара:

Постави коментар